אירוע של עיריית כפר סבא לרגל שבוע החינוך בכפר סבא ובסימן 70 שנה למדינת ישראל, בהיכל התרבות העירוני הבוקר, הסתיים עם טענות להדתה מצד תלמידים והורים לתלמידים מתיכון כצנלסון בעיר.
לאירוע, שהתקיים הבוקר בשעה 9:00 בבוקר, הוזמנו תלמידים מבתי ספר ממלכתיים וממלכתיים דתיים בכפר סבא, ובהם תיכון כצנלסון, אולפנת הראל ומדרשית נעם. יחד הם צפו בהצגה "איזו מדינה" של תיאטרון אספקלריא. בתום ההצגה נערכו מעגלי שיח "בנושאים ערכיים-חברתיים", כהגדרת עלון העירייה שהוצא לקראת שבוע החינוך.
ראש סיעת מרצ במועצת העיר, המתמודד לראשות העיר, עילאי הרסגור-הנדין, הוזעק אל המקום בבוקר, לדבריו לאחר שאחת התלמידות שלחה הודעת טקסט לאמה וסיפרה כי במקום בוצעה הפרדה בין בנים ובנות. "כשנכנסתי לאולם ראיתי שלא רק שישנה הפרדה אלא שהבנים יושבים מקדימה והבנות מאחור", אמר הרסגור-הנדין, אני יכול רק לדמיין מה מרגישה תלמידה שבאה בבוקר לבית הספר ומוצאת את עצמה בהמשך היום בסיטואציה של דחיקה לשורות האחוריות רק בגלל שהיא בת. התקשיתי להאמין בעצמי בדיווח עד שהגעתי למקום וראיתי זאת במו עיניי. מדובר בכשל ערכי מהמדרגה הראשונה ומקרה נוסף שמראה כמה עבודה יש לפנינו בהחזרת החינוך בכפר סבא לתקופתה המפוארת. בכפר סבא כפי שאני מתכוון להנהיג לא יהיה דבר כזה".
"כשהבת שלי, תלמידת שכבה י' בבית הספר, נכנסה לאולם עם החברים שלה אמרו להם הבנים יושבים בשורות הראשונות והבנות מאחור", מספקת רקפת לביא, אמה של אחת התלמידות, "הם היו בהלם. מדובר בילדים חילונים לגמרי שלא מכירים סיטואציה כזו ולא תיארו לעצמם שתהיה הפרדה. הדתיים רוצים לשבת בנפרד, אז סבבה, למה גם התלמידים החילונים צריכים את זה. התלמידים היו נורא נסערים והבת שלי כתבה לי ולאבא שלה באמצע ההצגה 'אתם לא מאמינים מה קורה פה'. אני נורא כעסתי ופניתי לכל הגורמים הרלוונטיים בעירייה".
למה זה לא הגיוני שתהיה הפרדה באירוע בו תלמידים דתיים?
"למה זה הגיוני? מה, הבנים מתגרים מזה שהם רואים גוף של בת? וגם תוכן ההצגה היה מתחת לכל ביקורת עם מסרים שלא תאמו את הערכים שלנו. היה רב שנאם, שכולם קמו לכבודו, הבנות שליד הבת שלי שאלו 'למה אתם לא קמות', הן היו בשוק, הן לא מכירות את זה. בעיני זה מאוד חמור. עוד מעט ברחוב ויצמן יעשו הפרדה – צד ימין נשים ושמאל גברים. הלו, אנחנו עיר חילונית, תחיו איך שאתם רוצים ואנחנו ניתן לכם לחיות איך שבא לכם".
דיברת עם בית הספר?
"אין לי טענות לבית הספר, ממה שאני מבינה זו הוראה מהעירייה. פניתי למנהלת אגף החינוך, אורלי פרומן שעוד לא חזרה אלי. זה פשוט נראה רע מאוד".
התלמיד עיליי אלדר הוסיף: "כשנכנסנו להיכל התרבות מיד אמרו לנו 'בנים קדימה, בנות למעלה'. בהתחלה חשבנו שזו בדיחה. בתוך האולם היו סדרנים חובשי כיפה. אני לא חושב שהם עובדים בהיכל, ואני מניח שהם מבתי הספר הדתיים. הם ביקשו לא להתערבב, אבל היו כמה בנות שהצליחו להתקדם עם הבנים, אבל שרוב מוחלט שמו מאחור. זה מאוד מרגיז, אני חילוני, אני לא חושב שצריכה להיות הפרדה בין בנים לבנות – ובכל זאת אני בטוח שהיינו באולם פי ארבעה או חמישה מהם ובכל זאת אנחנו צריכים ללכת על פי הכללים שלהם. היה להם מספיק מקום ביציע למעלה או מאחור כדי לעשות הפרדה בינם לבין עצמם, ואפילו הפרדה של שורה שלמה מאתנו. אבל הם לא עשו את זה".
ההצגה "איזו מדינה" מספרת על אריק מגן שעומד להתחתן. באתר תיאטרון אספקלריא נכתב כי "בדירתו הגדולה בברלין הוא מתכנן לקיים מסיבת רווקים בהשתתפות כל חבריו הישראלים לשעבר. אורח מפתיע מהעבר שמגיע למסיבה בנסיבות מסתוריות, מוציא את אריק למסע אל זיכרונות כואבים ושמחים, הווי ישראלי, ואל חלומות שהיו ועודם. מעל הכל מרחפות שאלות שמעסיקות את כולנו כבר שבעים שנה באיזו מדינה אנו חיים ובאיזו מדינה אנו בוחרים לחיות".
איך הייתה ההצגה?
אלדר: "בהצגה עצמה היו הערות כמו 'להתחתן עם גוי זה לא בסדר' – שגם בזה אני לא תומך – אבל עוד יכול להעביר. הבעיה הייתה שכל הנאומים בהתחלה על ידי דתיים שלא הכרנו היו מלאים בהדתה, כולל אחד בלי כיפה כנראה מאגף החינוך, שאמר שהוא שמח לראות אותנו מתחברים, שזה גם מצחיק כי הפרידו בינינו. הביאו גם רב שיברך – זה הרגיש לי כאילו הביאו לעשות חינוך דתי לבתי ספר חילונים. זה לא הרגיש לי כל כך בסדר. זה היה מאוד מביש".
תלמידה אחרת מספרת: "הרגשתי המון זעם כי זו כפייה דתית. אני מבינה שיש להם מסורת שונה משלנו, ועם כל הכבוד למסורת שלהם אני חושבת באופן אישי שזה פרימיטיבי ומגדרי להפריד בין בנים לבנות. עם כל הכבוד למסורת שלהם, הם לא כיבדו את המסורת שלנו. אני חייבת להבהיר שהמסורת שלנו זה לא לשבת בהכרח בנים ובנות, אלא לשבת כולם עם כולם, כי כל בני האדם שווים לא הבדל דת צבע ומין – והם עשו את ההפרדה של מין. הם לא כיבדו את הערכים שהערבוביה שלנו מייצגת. כתבתי בקבוצה של השכבה מיד אחרי האירוע מה אני חושבת והיו תגובות של 'אז מה זו שעה וחצי, תכבדו'. אני חושבת שמי שאמר תכבדו הם בעצמם משתייכים לצד הזה או שהם לא מבינים את גודל הפגיעה. הם לא מבינים כמה זה לא מגיע מתוך מקום של לכבד אלא כפייה דתית. לא הייתה לנו אופציה לבחור – ולכן אין פה כבוד מצדם. באולם הייתה כפייה נטו".
מאיר מנדלוביץ' מפורום הורים חילונים בכפר סבא: "אנחנו שמחים ורוצים שיהיו פעילויות משותפות עם הציבור הדתי, אבל זה לא יכול להיעשות תוך כדי הפרדות. הפרדה בין בנים לבנות זה ערך שאינו מסתדר עם אורח החיים שלנו, ובאופן לא מפתיע – כשעושים הפרדה תמיד הגברים מקבלים יחס עדיף, כמו שהיה באירוע הזה. מרתיח לראות שדברים כאלה קורים בעיר שלנו וחבל שההנהגה לא מתייצבת באופן ברור ומשמיעה קול כנגד התופעות האלה".
תגובת עיריית כפר סבא: "לא מדובר בהנחייה עירונית אלא במורה שהפעילה שיקול דעת מוטעה בעת שסידרה את התלמידים באולם. ההנחייה היחידה היתה להושיב את. התלמידים לפי בתי ספר. אנו נחדד את הנהלים בנושא זה".
ממחוז מרכז במשרד החינוך נמסר בתגובה: "מבדיקה שנערכה בנושא עולה כי מדובר באירוע נקודתי, שלא תוכנן מראש. בית הספר אינו דוגל בהפרדה מגדרית ולא היתה לו כל כוונה ליצור הפרדה באירוע. בית הספר ידון במקרה ויפיק את הלקחים לעתיד".
חגי לובר, מנהל תיאטרון אספקלריא מסר בתגובה: "עובדתית זה לא נכון. היו כאלה שישבו מעורב והיו כאלה שישבו בנפרד, כדרכן של אולפנות להיות נפרדות. אנשים מסויימים מחפשים כל מקום את הזאב הנורא ששמו הדתה. חבל שמחפשים בכל מקום לראות איך אנחנו יוצרים פלגנות במקום ובכנס שכל עניינו היה אחדות. הפרדה בין בנים לבנות הולמת את שיטת החינוך של אולפנות וישיבות תיכוניות ואם יש כאלה שמעוניינים לעשות פעילויות משותפות לבנים ובנות, לא כל כך נורא שהם בחרו לשבת בנפרד, חבל להפוך דווקא אירוע של קירוב לבבות ואחדות בין דתיים לחילוניים, בין דתיים לחילוניות, לאירוע מפלג".
איתן
אני לא מבין מה הבעיה, כאשר אתם הולכים למקום שבו המנהג מחמיר גם אם הם עשירית מסך האנשים צריך ללכת לפי המנהג המחמיר
הם קוראים לזה ״כפייה דתית״ כאשר בסך הכל זה נסיון לכבד את המנהג המחמיר
ולגבי זה שהבנים היו מלפנים באותה מידה הבנות יכלו לשבת מקדימה והבנים יכלו להתלונן שמפלים אותם
זהי הוצאת שם רע לדתיים שרק רצו לקיים את המנהג שלהם ולהתחבר גם עם אנשים שונים מהם כל מה שהם ביקשו זוהי קצת אמפטייה מצד החילונים