המורה והתלמידים מחטיבת יונתן, הצלת דג לבנון הירקון, צילום פרטי
המורה והתלמידים מחטיבת יונתן, הצלת דג לבנון הירקון, צילום פרטי

תלמידים מרעננה יצאו למבצע הצלה של דג ממין נכחד

תלמידים מחטיבת יונתן נכנסו למי הביצה, הטילו רשתות והצליחו לחלץ קרוב ל- 200 לבנונים ולהעבירם לנחל הירקון. בקרוב: מבצע נוסף

פורסם בתאריך: 13.6.24 08:49

התלמידים הצעירים שהצילו את הדגים הנמצאים בסכנת הכחדה: ביום שישי שעבר יצאו צוות של פשצי"ם (פרחי של"ח צעירים) מכיתות ח' בחטיבת הביניים יונתן ברעננה, בראשותו של המורה לשל"ח, שלומי אבינר, למבצע הצלה של דג מזן לבנון הירקון. הם נכנסו למי הביצה, הטילו רשתות והצליחו לחלץ קרוב ל- 200 לבנונים ולהעבירם לנחל הירקון.

התלמידים מצילים את הדגים, חטיבת יונתן, צילום פרטי

התלמידים מצילים את הדגים, חטיבת יונתן, צילום פרטי

לפני כחודשיים נתגלתה על ידי אבינר, בריכה במורד נחל רבה, אחד מיובליו של הירקון, שעומדת בפני סכנת ייבוש. הסקרנות לגבי הבריכה הקטנה גברה והחלטה רגעית הביאה לאחד ממבצעי ההצלה הספונטניים של מין נכחד.

המבצע בשישי שעבר החל בשעות הבוקר ועד שעות הצהריים, באישורם של מנהלת החטיבה והאקולוג המחוזי. ההערכה היא שישנם בבריכה עוד מאות פרטים של לבנון הירקון שזקוקים להצלה לפני שהבריכה תיובש. מתוכנן עוד מבצע חילוץ על ידי התלמידים שככל הנראה יצטרפו אליהם גם גורמי מקצוע שהופתעו מהממצא הכל כך פעוט אך כל כך חשוב לאקולוגיה של נחלי החוף ולהצלתו של זן נכחד.

דג לבנון הירקון, מבצע הצלה של תלמידי חטיבת יונתן, צילום פרטי

דג לבנון הירקון, מבצע הצלה של תלמידי חטיבת יונתן, צילום פרטי

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אבינר מסביר כי לבנון הירקון הוא מין ייחודי, שכמעט נכחד מבית גידולו הטבעי בנחלי החוף של ארץ ישראל. היעלמותו הכמעט מוחלטת של המין נבעה כתוצאה מהזרמת שפכים עירוניים ותעשייתיים לנחלי החוף החל משנות ה- 50 וה- 60 ובנוסף, בשל התייבשויות של קטעי נחל נרחבים. ואכן עקבותיו של לבנון הירקון נעלמו מנחל שורק ונחל נעמן, ומנחלים אחרים בהם נכח בעבר. בשנת 1999 יצאו במבצע הצלה של הדג חוקרים מאוניברסיטת תל אביב שהקימו גרעיני רבייה ופיזרו את הדג ברחבי הנחלים, "לצערנו שוב האוכלוסייה הצטמצמה. לבנון הירקון הוא דג מים מתוקים, ניזון מצמחייה ובעלי חיים קטנים, אורכו עד 12 ס"מ, צבעו כסוף. מדובר בדג עדין מאוד שזקוק לתנאים ייחודיים על מנת לשרוד", אומר אבינר.

תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר