כמה מסוכן לרכב על אופניים רגילים בעיר מגוריכם? עמותת "אור ירוק" פרסמה השבוע את הנתונים על היפגעות רוכבי אופניים רגילים בתאונות דרכים. על פי נתונים שחושפת העמותה והמבוססים על נתוני הלמ"ס, עולה כי 115 רוכבי אופניים רגילים (לא חשמליים) נהרגו בעשור האחרון (2024-2015) בתאונות דרכים, 12 בממוצע בכל שנה, הרוג אחד בכל חודש. עוד עולה מהנתונים כי 227 רוכבי אופניים רגילים נפגעים בתאונות דרכים בכל שנה, 83 מהם נפגעים קשה – אחד מכל שלושה רוכבים שנפגעו. 932 רוכבי אופניים רגילים נפגעו בתאונות דרכים בתחום העירוני בעשור האחרון (2015 עד נובמבר 2024 כולל) – 193 בממוצע בכל שנה. 59 רוכבים נהרגו בעשור האחרון בתאונות אופניים רגילים בערים (שישה רוכבים בממוצע בכל שנה). 677 רוכבים נפצעו קשה בתאונות דרכים בעשור האחרון, 68 בממוצע בכל שנה.
בראש הדירוג עומדת, באופן טבעי, תל אביב עם 542 רוכבי אופניים רגילים שנפגעו בתחומה בתאונות דרכים בעשור האחרון (2015 עד נובמבר 2024 כולל), תשעה מהם נהרגו ו-125 נפצעו קשה. 25 רוכבי אופניים רגילים נפגעו בתחומה בתאונות דרכים בשנת 2024.
ברעננה נפגעו 26 רוכבי אופניים רגילים בתאונות דרכים בעשור האחרון, מתוכם הרוג אחד וחמישה נפצעו קשה. בשנת 2024 נפגע בעיר רוכב אופניים רגילים אחד.
בהרצליה נפגעו 23 רוכבי אופניים רגילים בתאונות דרכים בעשור האחרון, מתוכם אחד נהרג ושישה נפצעו קשה. בשנת 2024 נפגעו בעיר ארבעה רוכב אופניים רגילים, אחד מהם נהרג שניים נפצעו קשה.
בכפר סבא נפגעו 17 רוכבי אופניים רגילים בתאונות דרכים בעשור האחרון, מתוכם חמישה נפצעו קשה. בשנת 2024 לא נפגעו בעיר רוכבי אופניים רגילים.
בפתח תקווה נפגעו 71 רוכבי אופניים רגילים בתאונות דרכים בעשור האחרון, מתוכם ארבעה נהרגו ו- 17 נפצעו קשה. בשנת 2024 נפגעו בעיר 6 רוכבי אופניים רגילים, מתוכם שניים נפצעו קשה.
בראש העין נפגעו 10 רוכבי אופניים רגילים בתאונות דרכים בעשור האחרון, מתוכם שניים נפצעו קשה. בשנת 2024 לא נפגעו בעיר רוכבי אופניים רגילים.
בחולון נפגעו 48 רוכבי אופניים רגילים בתאונות דרכים בעשור האחרון, מתוכם שניים נהרגו ושבעה נפצעו קשה. בשנת 2024 נפגע בעיר רוכב אופניים רגילים אחד.
בראשון לציון נפגעו 50 רוכבי אופניים רגילים בתאונות דרכים בעשור האחרון, מתוכם שלושה נהרגו ו- 17 נפצעו קשה. בשנת 2024 נפגעו בעיר שני רוכבי אופניים רגילים, שניהם נפצעו באורח קשה.
ברחובות נפגעו 40 רוכבי אופניים רגילים בתאונות דרכים בעשור האחרון, מתוכם 13 נפצעו קשה. בשנת 2024 נפגעו בעיר שני רוכבי אופניים רגילים, אחד הם נפצע קשה.
בבת-ים נפגעו 35 רוכבי אופניים רגילים בתאונות דרכים בעשור האחרון, מתוכם אחד נהרג ושישה נפצעו קשה. בשנת 2024 נפגעו בעיר שני רוכבי אופניים רגילים, אחד מהם באורח קשה.
עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "נתוני הנפגעים בתאונות אופניים רגילים עדיין גבוהים וזאת למרות שרבים בוחרים לרכוב על כלים חשמליים. מספר הנפגעים גבוה בשל היעדר תשתיות בטיחות אשר תספק תנאי רכיבה בטוחים לרוכבים. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים לא מגינים על הרוכבים. מחסור בשבילים מופרדים גורם לחשש גדול מרכיבה ושימוש יומיומי באופניים. השקעה בתשתיות בטיחותיות לרוכבים היא הכרחית להפחתת מספר התאונות ולעידוד השימוש באופניים כאמצעי תחבורה ירוק ובריא. חייבים לקדם סלילת רשת שבילי אופניים ארצית והפרדתן מנתיבי כלי הרכב המנועיים כדי לעודד יותר ויותר לעשות שימוש יומיומי באופניים. רק כך נוכל למנוע את הרוכב ההרוג הבא".
בעמותת "אר ירוק" מדגישים כי ישנם מספר פתרונות מוכחים לשיפור בטיחות רוכבי אופניים רגילים. תשתיות ייעודיות לרוכבים באמצעות שבילי אופניים מופרדים הן פתרון מצוין ומקובל בערים רבות בעולם. סלילת רשת שבילי אופניים מופרדים פיזית מהכביש שבו נוסעים כלי הרכב המנועיים מפחיתה את הסיכון להיפגעות הרוכב. בנוסף, מיתון וריסון תנועה באמצעות צמתים ומעגלי תנועה תוביל לחיזוק בטיחות הרוכבים. כמו כן, שיפור התאורה בשעות החשכה יגביר את הנראות של רוכבי האופניים. עידוד השימוש בביגוד זוהר כולל מחזירי אור ותאורה אקטיבית על האופניים יאפשרו לנהגים לראות את הרוכבם ממרחק רב יותר. לצד זאת יש להגביר את המודעות בקרב הנהגים להימצאותם של רוכבי האופניים בכביש והחשיבות של שמירת המרחק מהם. עידוד שימוש במערכות התרעה בכלי הרכב יאפשרו זיהוי רוכבי אופניים בשלב מוקדם וכתוצאה מכך שמירת מרחק.
טיפים לרכיבה בטוחה:
שימוש במיגון ראש: מחקרים מראים כי שני שליש מתמותת רוכבי האופנים היא עקב פגיעת ראש. ולכן, בכל רכיבה יש לחבוש קסדה רכוסה היטב, שמצליחה במקרים רבים למנוע פגיעות ראש ויכולה להיות ההבדל שבין חיים למוות.
שימוש במגני גוף: לפני הרכיבה יש להצטייד במגני גוף כגון מגני ברכיים ומרפקים שיכולים לבלום את הפגיעה בעת התרחשות תאונה ולמנוע פציעה חמורה יותר.
הקפדה על נראות טובה: בשעות החשיכה ובבקרים יש לרכוב עם בגדים זוהרים וכן להצמיד לאופניים ולקסדה מחזירי אור בכדי להבטיח שהרוכב יראה על ידי נהגי המכוניות.
בחירת המסלול הבטוח ביותר – מומלץ לתכנן מראש את מסלול הרכיבה ליעד כך שזה יהיה המסלול הבטוח ביותר ולא המהיר ביותר – מסלול בטוח יהיה כזה שמורכב מכמה שיותר שבילי רכיבה יעודים וכמה שפחות רכיבה בכבישים ראשיים וחציית כבישים בכלל.
תגובות