תושבים המתגוררים ביישובים בשני קצותיו של כביש 531, מתלוננים על ליקויים בתכנון הכביש הגורמים לתאונות. מוקד אחד, בחלקו המערבי של הכביש, הוא מחלף בן גוריון ברעננה, שם אירע מאז פתיחתו בחודש אפריל מספר רב של תאונות. בצד המזרחי של 531, מתלוננים תושבים מיישובי גוש חורשים על ליקויים בתכנון מחלף חורשים, בכביש 5233, העובר מעל 531 ושנפתח בחודש יולי, שם אירעו שש תאונות עם נפגעים מאז הפתיחה ועשרות אחרות ללא נפגעים.
פנייה מסוכנת 1
מאז נפתח מחלף בן גוריון בכביש 531 אירעו בו בו מספר רב של תאונות. המחלף הוא המשך ישיר של רחוב בן גוריון ברעננה, והוא מאפשר יציאה מהעיר מערבה לכביש 531 לכיוון הרצליה, ומזרחה לכיוון כביש 4 וכביש 6, וכן כניסה אליה מאותם כיוונים.
"אנשים באים ממזרח לרעננה, עולים על המחלף, עושים פרסה ויורדים חזרה לכביש 531 לכיוון מזרח", מסביר חבר מועצת העיר ניר קריסטל, שמנסה להביא סוף לתאונות במחלף, "יש שם בעיה במבנה של הצומת, כי כשעולים על הרמפה יש קו עצירה ותמרור עצור ובאמת עוצרים והכל בסדר. אבל הבעיה היא כשנכנסים אחרי זה למרכז הצומת כדי לפנות שמאלה, אז נמצאים בין שני חלקים של אי תנועה בנוי. במרכז הצומת יש מקום רק לרכב אחד וכשרכבים באים לעשות את הפרסה הזו, בגלל מבנה הצומת הם עומדים עם הפנים לכיוון דרום מערב. עכשיו יוצאות מכוניות מכיוון רעננה והן בעצם נמצאות לנהגים שעומדים לפנות בשטח עם שדה ראייה מת ואז הם לא רואים שיוצא אוטו מרעננה והם פשוט מתנגשים בו ומעיפים אותו למדרכה ממול. מכוניות שם עפו ואפילו התהפכו".
בחודש יולי שלח קריסטל מכתבים לראש עיריית רעננה, זאב בילסקי, ולחברת נתיבי ישראל והתריע על הסכנה במחלף. לאחר כחודש קיבל תגובה מנתיבי ישראל בה נאמר לו כי המקום נבדק ולא נמצאה בו כל בעיה. לאחר קבלת התגובה שלח קריסטל מייל נוסף לראש העירייה, מנכ"לית העיריה, מנכ"לית משרד התחבורה ומנכ"ל נתיבי ישראל וכתב: "כמה שעות לאחר שקיבלתי את תשובתכם, שוב אירעה תאונה בדיוק באותו המקום, על גשר בן-גוריון וכביש 531, בדיוק באותה הנקודה הבעייתית שתיארתי במכתביי הקודמים. את פנייתו סיכם קריטסל בדברים: "צר לי שאני לא Politically Correct אך המשך המצב הקיים על הגשר, וסכנת החיים היומיומית האורבת לפתחם של תושבי רעננה, יחייבו אותנו התושבים, לנקוט באופן עצמאי צעדים מעשיים חד צדדיים ולסגור את אותו מקטע מסוכן".
לפני כחודש נפתחה הירידה הישירה מכביש 531 לכביש 4 לכיוון דרום, והפחיתה במידת מה את נפח התנועה ואת מספר התאונות במקום. "יש פחות תאונות בגלל שנפח התנועה במחלף ירד, וגם בזכות זה שהבאנו את הבעייתיות של המחלף למודעות בכל הרשתות החברתיות והתושבים ערים לזה", אומר קריסטל, "הציבו שם מצלמות כדי לבדוק את מצב התאונות. השבוע דיברתי עם נתיבי ישראל והם צריכים עוד לגמור ספירות, כי בתקופת החגים זה לא מייצג, ואז יחזרו אלינו עם המלצה מה הם עושים. כמו כן שיפרו את הסימון על הכביש ביציאה מרעננה וצבעו את ההצרה של הנתיב, ואנשים יודעים יותר לשים לב ולהאט. כל הדברים האלו ביחד מביאים לזה שאנשים נזהרים יותר. פתרון של קבע עוד אין, ובודקים את הנושא ומעדכנים אותנו".
תגובת נתיבי ישראל: "אנחנו יודעים מנתונים שקיבלנו ודיברנו גם עם חבר המועצה ניר קריסטל שמאז פתיחת רמפה 110 התנועה במקום הופחתה ובכך גם מספר התאונות ירד משמעותית. הבנו שיש עוד רכבים שעושים פרסה במחלף, ופונים שמאלה ושמאלה כדי לרדת לכביש 4 צפון. אנחנו כרגע בוחנים את נתוני התנועה במקום ובשבוע הבא נחליט על פתרון".
פנייה מסוכנת 2
ביולי האחרון פתחה חברת נתיבי ישראל את הגשר בכביש 5233, העובר מעל הקצה המזרחי של כביש 531, סמוך לתחנת הדלק פז חגור. מאז הפתיחה, טוענים תושבים ביישובים הסמוכים, היו במקום שש תאונות דרכים עם נפגעים, זאת בנוסף לעשרות תאונות בהן נגרם נזק בלבד לרכבים.
"היציאה מתחנת הדלק מסוכנת. אין שדה ראיה, ומכונית שיוצאת מהתחנה לא רואה את המכוניות הבאות מהיישוב ולהיפך", אומר תושב מתן, מיקי דמשק, שמנסה לקדם פתרון בנושא מול חברת נתיבי ישראל, "בנוסף, מי שיוצא מהתחנה ורוצה לפנות מזרחה, נאלץ לחצות ארבעה נתיבים – שניים ממזרח למערב ושניים מהכיוון השני. בנוסף, מי שבא מצפון על כביש 444 ופונה שמאלה ליישובים או לתחנת הדלק, נפגש למעשה עם התנועה שבאה מכיוון 444 דרום ופונה ימינה. כך נוצר מצב שמי שבא מדרום ורוצה להיכנס לתחנה, חוצה את נתיבם של אלה שבאים מצפון אל היישובים, ונוצרת הזדמנות להתנגשות מסוכנת".
דמשק מספר שנחשף לראשונה לתוכנית להקמת הכביש לפני כחמש שנים. "מיד הבנתי שזו צרה צרורה. פניתי לראשי הועדים בסביבה והסברתי להם את חומרת העניין. תכנון הכביש, משנת 1995, היה לא טוב ורואים היום את התוצאות. בזמנו, הועדה לתכנון ובניה דרום השרון השתכנעה שיש ליקויים, ביטלו את האישור והפסיקו את העבודות. אבל בהמשך הוחלט להחזיר את האישור ולמעשה לבנות את כביש 5233 במתכונתו המיושנת משנת 1995. מפה לא נשארו לנו אפשרויות לפעול בעניין מבחינה חוקית".
דמשק מספר שלפני כשלושה שבועות הוא, ותושבים אחרים, נפגשו עם נציגי חברת נתיבי ישראל. "הצגנו בפניהם את המחקר שלנו על הכביש מאוגוסט, בשביל להוכיח שאנחנו צודקים. הם הבינו שיש בעיה אמיתית עם הקטע. היה ניסיון לפתור את הבעיה בשינוי הרמזורים, אך לא זאת הבעיה המרכזית. הצעתי להם את הפתרון הפשוט ביותר – להציב קיר בטון בין הנתיבים על מנת ליצור הפרדה, ובד בבד לפתוח את שדה הראיה מתחנת הדלק, עד כמה שאפשר. ביום ראשון הייתה אמורה להתקיים ישיבה של בכירים בנתיבי ישראל, במטרה לפתור את הבעיות בכביש 5233. הצעתי להשתתף בפגישה וליצור איתם שיתוף פעולה. התשובה שהם נתנו לי הייתה 'הסבלנות תשתלם'. אני רוצה לחזור הביתה בשלום, בבטחון, בלי פחד. יש גבול לסבלנות".
מנתיבי ישראל נמסר בתגובה: "בגלל שנפתח הגשר שנבנה, נוצר איזשהו עומס שמאלץ את הנהגים שהיו רגילים לנסוע באותה הדרך לבצע פניית פרסה בתוך תחנת הדלק. עכשיו החברה בוחנת פתרון אפשרי במקום: האם לשנות את מיקום הכניסה לתחנת הדלק או האם להוציא דרישה לביטול הפניה שמאלה, ויש לנו הרשאה לכך על פי חוק. זה משהו שאנחנו לא ששים לעשות כי ברור שזה יפגע בפרנסה של תחנת הדלק. מנגד, עומד הרציונל של למנוע את הפגיעה בנפש. אנחנו בוחנים את נתוני התנועה ולאחר מכן תתקבל החלטה".
תגובות