לפני כשנה, מגמת הרובוטיקה בתיכון "אביב", הידועה בקרב זירת הרובוטיקה העולמית כקבוצת "Steampunk1577"', יזמה מוצר מהפכני: ערכה זולה שניתנת להרכבה, אותה מתקינים על כל כיסא גלגלים ידני והופכים אותו בלחיצה אחת לכיסא חשמלי. הערכה קיבלה חשיפה והתעניינות בכלי תקשורת ארציים, ואף גרמה לראש העיר לשעבר זאב בילסקי להבטיח לעזור במימון קידום הערכה – אך למרות החשיפה הגבוהה וההבטחות שנשכחו לאחר פרישת בילסקי, צוות המגמה לא מצא שותף עסקי שיוכל לעזור בייצור המוני והנגשת המוצר לציבור הרחב.
"המוצר הגיע מתוך צורך מאוד ברור", מספר אביחי ארביב, אחד המנטורים במגמה ואב לבן בוגר המגמה ולקפטן הנוכחי של המגמה, "מחיר כיסא חשמלי יכול להגיע לכמעט עשרת אלפים שקלים, והערכה יכולה להפוך כל כיסא לחשמלי. תלמידי המגמה הצליחו לבנות את הערכה בעזרת מדפסת תלת מימדית והם פרסמו באתר שלהם הוראות כיצד ליצור את הערכה, אבל זה לא נגיש לציבור. הם כרגע מחפשים דרך ליצור ערכות מסודרות שיהיה אפשר לרכוש, ובעזרת הוראות מאוד פשוטות להתקין על כל כיסא גלגלים ידני, וזה ינגיש את הערכה לציבור אבל זה דורש מימון ופס ייצור. הקבוצה הציגה בעבר את הפרויקט לראש העיר לשעבר זאב בילסקי, שהסכים לתת מימון לפרויקט ולהפוך אותו לעירוני בכדי לתת לו תאוצה כדי שבסופו של דבר המגמה תוכל להגיע למצב של ייצור המוני. בסופו של דבר, לאחר שהתפטר בילסקי מתפקידו, התמיכה העירונית בפרויקט הוקפאה. בתחילת חודש ינואר, ראש עיריית רעננה חיים ברוידא התוודע לפרויקט, והבטיח לעשות ככל שביכולתו בכדי לקדם את הפרויקט, אך לא סוכם על מימון".
"אין ערכה כזו בעולם", מוסיף אורי כהן, רכז מגמת הרובוטיקה, "אחרי שהופענו בכלי תקשורת התעניינו בנו גורמים מביטוח לאומי, בתי אבות ואפילו מהרשות הפלסטינית קיבלנו פניות. אבל אלה אנשים שרוצים לקנות את הערכות, לא לייצר אותן. ואנחנו לא מסוגלים לייצר אותן בלי פס ייצור המוני, אין לנו תשתית לייצור מסחרי של המוצר בבית הספר".
כמה צפוי לעלות המוצר אם ייצא לשוק?
"בייצור המוני לייצר ערכה תעלה בסביבות 1,200 שקלים כולל הכסא הידני עצמו. את המימון לערכות שאנחנו יצרנו, האב טיפוסים, קיבלנו נטו מכספי המגמה. היינו גם בשנה שעברה בכנסת בוועדת הנגשה לציבור והצגנו את הערכה בכדי לקבל מימון מהמדינה. המדינה לא הסכימה לתת מימון לפרויקט, ואמרה לנו לפנות לגורמים מסחריים".
למי פניתם?
"עד כה היו מגעים עם בנק הפועלים אבל זה לא התקדם לשום מקום. אנחנו ממשיכים בחיפושינו אחר שותף עם יכולות ייצור המוני או שותף כלכלי, שיכול לחבור אלינו, וביחד להפוך את החלום הזה למציאות נגישה וזולה לציבור הכללי".
הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון רעננה
תגובות