כניסת השבת ברעננה: 16:16
יציאת השבת ברעננה: 17:15
"פרשת תולדות מכניסה אותנו לתוך ביתם של יצחק ורבקה ובניהם יעקב ועשיו. אנו עדים למאבק גדול בין שני בנים המבקשים לקבל את הברכה מאביהם . יצחק מבקש לברך את בנו הגדול עשו אולם רבקה, שמבינה את חשיבות הברכה גורמת לכך שיצחק יברך את יעקב בחושבו אותו לעשו, בזאת הברכה: '… יתן לך האלוקים מטל השמים ומשמני הארץ ורוב דגן ותירוש..' הדגש בברכה הוא ברכת הארץ, ברכת השדה והפריון. ברכה זו היתה אמורה להגיע לעשו והיא מגיע ליעקב מבלי ידיעתו של יצחק. בסיומה של הפרשה, בשעה שיעקב בורח לחרן מפני זעמו של עשו, וניגש להיפרד מאביו יצחק מברך את יעקב בשנית : 'ואל שדי יברך אותך ויפרך וירבך והיית לקהל עמים. ויתן לך את ברכת אברהם לך ולזרעך איתך לרשתך את ארץ מגוריך אשר נתן אלוקים לאברהם'- ברכת הארץ והזרע ניתנת שוב ליעקב, והפעם באופן מודע.
"מתעוררת השאלה : אם יצחק עתיד היה לברך את יעקב בברכת אברהם, מדוע התעקשה רבקה שיעקב יקבל במרמה גם את הברכה הראשונה- ברכת השדה, אותה ייעד לעשו? יעקב מגלם את תחילתו של עם ישראל. לא רק פורץ את הדרך (כמו אברהם) או משמר אותה (כמו יצחק) – יעקב הופך את הדרך הזו למשפחה ולעם. רבקה מבינה שהחלוקה לפיה עשו ייקח את הצד המעשי של החיים ויעקב את הצד הרוחני, אינה נכונה. יעקב צריך להביא בשורה לעולם – עם שיודע לחיות חיים ארציים, מבוסס בכל תחומי החיים הגשמיים – אשר נובעים מתוך הקודש. זו בשורה שרק עם ישראל יכול להביא לעולם ולכן הברכה ליעקב חייבת להיות כפולה- ברכת הקודש וברכת החול. הלוואי ונזכה בברכה ששולבה בחכמתה של רבקה – ברכת מלכות וקדושה".
הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון רעננה
תגובות