על פי בדיקה של עמותת אור ירוק מתוך נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, נמצא כי נכון לשנת 2016 ישנם בישראל כחצי מליון כלי רכב (493,155), בני יותר מעשר שנים. הגיל הממוצע של כלי הרכב הרשומים בערים בישראל בשנת 2016 הוא 6.5.
המשמעות של הדבר היא כי בכבישי ישראל נוסעים כחצי מיליון רכבים שברובם לא מותקנות מערכות בטיחות שיכולות להציל את חייהם ולכן הם נמצאים בסכנה גדולה יותר לעומת הנהגים שנהנים מרכבים חדשים וחדישים.
ומה ברעננה? ברעננה הגיל הממוצע של רכב נכון לשנת 2016 הוא 6.2, מספר נמוך מהממוצע. כמו כן בעיר ישנם 29,457 רכבים כאשר מתוכם 5,887 עלו לכביש עד לשנת 2006, 10,844 מתוכם עלו לכביש בין 2007-2001 וב־2016 עלו לכביש בעיר 2,755 רכבים חדשים.
המצב ברעננה גרוע יותר מבעיר השכנה כפר סבא שם הגיל הממוצע של הרכבים הוא 4.7, מספר נמוך בהרבה מהממוצע הארצי. בכפר סבא ישנם 55,440 כלי רכב על הכביש כאשר 8,180 מתוכם עלו לכביש לפני שנת 2006, 14,155 עלו בין השנים 2007-2011 ובשנת 2016 עלו בעיר 9,444 רכבים חדשים.
לעומת זאת בהרצליה המצב קצת פחות טוב מרעננה וכפר סבא כאשר ממוצע גיל הרכבים בעיר עומד על 6.3 שנים. בהרצליה ישנם 39,016 כלי רכב. 7,972 מתוכם עלו לכביש לפני שנת 2006, 14,374 עלו לכביש בין השנים 2007-2011 וב- 2016 עלו לכביש 3,699 רכבים בעיר.
ארז קיטה, מנכ"ל אור ירוק, אמר: "כלי רכב ישנים מסכנים את הנהג ואת שאר משתמשי הדרך והם מעורבים ביותר תאונות דרכים קטלניות משאר כלי הרכב. על המדינה לעודד את תכנית הגריטה, שמורידה כלי רכב ישנים ולא בטיחותיים מהכביש, בכדי להביא להקטנת מספר הנפגעים בתאונות דרכים. בנוסף, יש ליידע את הציבור ולהגביר את המודעות לחשיבות של מערכות בטיחות בצמצום תאונות הדרכים. חמש שנים ברציפות של עליה בהרוגים מחייבים את המשרד לבטיחות בדרכים לשנות את החשיבה ולתת עדיפות עליונה להטמעת מערכות בטיחות אקטיביות שלא רק יתריעו בפני הנהג על סכנה מתקרבת אלא גם יבלמו את הרכב וימנעו את התאונה".
תגובות