שירן זריהן, צילום גיא סידי, באדיבות עמותת ישראליז
שירן זריהן, צילום גיא סידי, באדיבות עמותת ישראליז

"זעזוע ואמפתיה": האנשים שמראים בעולם את סיפורי השורדים עם משקפי מציאות מדומה

משלחות מיוחדות ממחישות בעולם את סיפוריהם של חמישה שורדים מהשבת השחורה: "אין לנו עניין לשכנע את שונאי ישראל, אנחנו לא מראים את זה לאנשים ששורפים דגל ישראל"

פורסם בתאריך: 27.6.24 12:37

חווים את סיפורם של השורדים בשבת השחורה דרך משקפות מיוחדות: הפרויקט הייחודי של עמותת ישראליז תופס תאוצה ויותר ויותר אנשים ברחבי העולם נחשפים לסיפורי השורדים בצורה ייחודית במינה.

עמותת ישראליז הינה עמותה א-פוליטית שהוקמת בשנת 2017 במטרה לשפר את תדמית מדינת ישראל בעולם דרך הישראלים עצמם. במסגרת המאמצים לחזק את ההבנה והאמפתיה כלפי ישראל ברחבי העולם, העמותה מוציאה משלחות לחו"ל במטרה שתף את סיפורי ההישרדות והחוסן של שורדי ה- 7 באוקטובר אשר עברו חוויות בלתי נתפסות.

במוקד המאמצים הנוכחיים, ישראליז ייסדה את פרויקט הדגל שלה – "Survived To Tell" שמטרתו להעביר דרך משקפי מציאות מדומה חדשניים (VR) את המסע שעברו חמישה שורדים באותה שבת שחורה: נמרוד פלמח – מנכ"ל ישראליז שנסע לדרום בשעות הבוקר המוקדמות וחיסל מחבלים רבים בעלומים ובבארי, מזל תזזו ומלאת בן חיים ששרדו את פסטיבל הנובה, אופיר אנגל שנחטף מבית חברתו בקיבוץ בארי ושוחרר לאחר 54 ימים, ורמו סלמאן אלהוזייל – שוטר בדואי שהיה מהראשונים שהגיעו לזירת הנובה והציל מאות מבלים.

פעילות של עמותת ישראליז, צילום פרטי

פעילות של עמותת ישראליז, צילום פרטי

הפרויקט מופץ על ידי משלחות אותן מארגנת ישראליז ברחבי העולם, שם הם מציגים את הפרויקט לקהילות היהודיות ולקהילות בינלאומיות. המתנסים בפרויקט חווים את הסיפורים באופן אישי ואינטראקטיבי, למעשה ממש מתחקים אחר האירועים הקשים שחוו השורדים, מה שמאפשר להם להרגיש חוויה קרובה ככל האפשר לאירועי היום, לחוש את עוצמת החוסן שלהם, ולהיות אמפתיים יותר. בעמותה, המתבססת על תרומות ולא על כספי מדינה, מדגישים כי המשלחות של ישראליז לא עוסקות בסיפורים פוליטיים, אלא שמות דגש על החוויה האנושית, זו שמדברת אל כל אדם באשר הוא. באמצעות סיפורי השורדים, שואפת העמותה ליצור רשת גלובלית של תמיכה והבנה ולהעביר את המסר שבעת צרה ומשבר, הרוח האנושית מסוגלת לנצח. מעבר לכך, לצד הרצון שלנו לעורר אמפתיה, בעמותה רוצים לייצר זעזוע עמוק בחו"ל מהמראות הנוראיים, שהם למעשה מה שחוו בישראל באותה שבת.

שירן זריהן (28) שנולדה וגדלה ברעננה, משמשת בשנה האחרונה כראש המטה של העמותה. היא מספרת על השינוי שעברה העמותה החל מפרוץ המלחמה: "לפני המלחמה הייתי אחראית על פיתוח תוכן של סדנאות עבור צעירים, אבל באופן טבעי הרבה מהפעילות שהייתה לפני המלחמה לא הייתה רלוונטית אחרי ה- 7 באוקטובר. חשבנו איך אנחנו יכולים להיות רלוונטיים ואז עלה למנכ"ל העמותה רעיון לקחת כמה סיפורים של אנשים מאותה שבת ולהפוך לחווית VR, כך שאתה יכול לשבת בקמפוס בחו"ל אבל להרגיש את החוויה מתוך הנובה או מבארי".

שירן, ספרי לנו איך זה מתבצע בפועל.

"יש לנו 60 משקפות שבכל אחת מסופרים סיפורם של חמשת השורדים. המשקפת עם הטכנולוגיה המיוחדת נותנת לך הרגשה של חוויה עוטפת של 360 מעלות. צילמנו את השורדים במקומות בהם היו באותה שבת כולל צילומי רחפן ושילבנו בזה סרטונים שצולמו בטלפונים הניידים שלהם. ברגע שאתה נכנס למשקפת יש לך אפשרות לבחור איזה סיפור מתוך החמישה אתה רוצה לראות, כאשר כולם ביחד זה לוקח קצת פחות מחצי שעה. בנוסף, יש גם אפשרות לראות את השורדים עונים על עשרות שאלות".

צוות עמותת ישראליז, צילום פרטי

צוות עמותת ישראליז, צילום פרטי

איפה הייתם עם זה בחו"ל עד כה?

"את המוצר השקנו באופן רשמי לפני כחודש וחצי באירוע השקה מיוחד בלונדון. מאז היינו גם בטורונטו ובניו יורק והשבוע חזרה משלחת של עשרה חבר'ה מאוסטרליה. הנסיעה הקרובה תהיה ללוס אנג'לס כאשר בהמשך אנחנו מתכננים יעדים נוספים בדרום אמריקה, אירופה ואולי גם הודו".

עבור מי זה מיועד?

"הקבוצה שאנחנו הכי רוצים להשפיע עליה אלו סטודנטים לא יהודים, אז עיקר הפעילות היא בקמפוסים, אבל לא רק. אנחנו חושפים את המשקפות גם לקהילות יהודיות שצמאות למידע הזה. בלונדון פגשנו חברי פרלמנט ונתנו להם לצפות בזה. אין לנו עניין לשכנע את שונאי ישראל ולכן אנחנו לא מנסים להראות את זה לאנשים ששורפים דגל ישראל ושרים "מהנהר ועד הים". מראש חבל על הזמן שלנו לנסות להשפיע עליהם. אנחנו רוצים להשפיע על האנשים שנמצאים בתחום האפור, האדישים יותר".

אלו תגובות אתם מקבלים?

"התגובות ממש מטורפות. אומרים שזאת חוויה משוגעת לגמרי שממש נותנת להבין מה עברו השורדים. כשהיינו באוסטרליה ראיתי כיצד הקהילה צמאה לשמוע את סיפורי השורדים והתרגשה מהתגובות הרבות שהפרויקט זכה להן, שממחיש את חוסר האונים של השורדים ומעביר את המסר בצורה חזקה, מציאותית ואמפתית. האנשים שנחשפו לפרויקט הושפעו בצורה חזקה ממה שראו והיו מאוד מזועזעים לאחר מכן. רובם סיפרו שלמרות שהם ביקרו בנובה ובקיבוצים, המשקפות שהבאנו בישראליז היו משמעותיות ומטלטלות יותר מהכל".

אז אתם מרגישים שליחות גדולה בפעילות שלכם?

"ממש ככה. אנחנו מודעים לתדמית הלא טובה שלנו בעולם ורוצים לשנות אותה באמצעות הפרויקט הייחודי הזה, אנחנו מרגישים שאנחנו עושים עבודה משמעותית. אני מגדירה את פעילות העמותה כסוכנות היהודית שמותאמת לשנת 2024".

איפה אפשר להתפעל מהפרויקט הזה בארץ?

"אנחנו פותחים מרכז מבקרים בשדרות, בשיתוף עם עיריית שדרות, והמטרה היא שהמשקפות יהיו פזורות גם במוזיאונים ברחבי הארץ לשימוש הקהל הרחב".

תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר