הנתון המזעזע שחייב להשתנות: 35 ילדים, בגילאי 0 עד 14, נהרגו בתאונות דרכים בשנת 2023, כך עולה מנתוני עמותת "אור ירוק" המבוססים על נתוני הלמ"ס ומתפרסמים לרגל יום הילד הבין לאומי שחל ב-20 בנובמבר. מדובר בסדר גדול של כיתה שלמה.
שנת 2023 משלימה שנה שלישית ברציפות של עלייה במספר הילדים ההרוגים בתאונות דרכים ובהשוואה לשנת 2022 נרשמה עלייה של 21% במספר הילדים ההרוגים. 1,792 ילדים נפגעו בתאונות דרכים בשנת 2023 – ממוצע של חמישה ילדים שנפגעו בכל יום.
עוד עולה מהנתונים כי 24 ילדים נהרגו בתאונות דרכים בתחומי הערים והיישובים בשנת 2023, השנה הקטלנית ביותר בעשור האחרון ביחד עם שנת 2014. זו השנה השנייה ברציפות שבה נרשמת עלייה במספר הילדים ההרוגים בתחום העירוני ועלייה של 26% בהשוואה לשנת 2022. התחום העירוני מרכז אליו כ-70% מכלל הילדים שנהרגו בתאונות דרכים בשנת 2023. בנוסף לכך, 1,003 ילדים נפגעו בתאונות דרכים בתחומי הערים בשנת 2023 מתוכם 173 נפצעו קשה.
ומה קורה בערי הסביבה?
ברעננה נפגעו 7 ילדים בשנת 2023, אחד מהם נפצע באורח קשה. 93 ילדים נפגעו בתאונות דרכים בעיר בעשור האחרון, מתוכם שבעה נפצעו באורח קשה.
בפתח תקווה נפגעו 37 ילדים (גילאי 0 עד 14) בשנת 2023, ארבעה מהם נפצעו באורח קשה. 427 ילדים נפגעו בתאונות דרכים בעיר בעשור האחרון, מתוכם שניים נהרגו ו- 27 נפצעו באורח קשה.
בכפר סבא נפגעו 14 ילדים בשנת 2023, אחד מהם נפצע באורח קשה. 153 ילדים נפגעו בתאונות דרכים בעיר בעשור האחרון, מתוכם 6 נפצעו באורח קשה.
בהרצליה נפגעו 5 ילדים בשנת 2023, כולם באורח קל. 103 ילדים נפגעו בתאונות דרכים בעיר בעשור האחרון, מתוכם 6 נפצעו באורח קשה.
בראש העין נפגעו 3 ילדים בשנת 2023, אחד מהם נפצע באורח קשה. 80 ילדים נפגעו בתאונות דרכים בעיר בעשור האחרון, מתוכם 9 נפצעו באורח קשה.
נתונים מערים נוספות:
בחולון נפגעו 22 ילדים בשנת 2023, שניים מהם נפצעו באורח קשה. 349 ילדים נפגעו בתאונות דרכים בעיר בעשור האחרון, מתוכם הרוג אחד ו- 20 נפצעו קשה.
בבת-ים נפגעו 20 ילדים בשנת 2023, מתוכם אחד נפצע באורח קשה. 239 ילדים נפגעו בתאונות דרכים בעיר בעשור האחרון, מתוכם עשרה נפצעו באורח קשה.
ברחובות נפגעו 20 ילדים בשנת 2023, אחד מהם נפצע באורח קשה. 246 ילדים נפגעו בתאונות דרכים בעיר בעשור האחרון, מתוכם הרוג אחד ו- 17 נפצעו באורח קשה.
בראשון לציון נפגעו 17 ילדים בשנת 2023, שניים מהם נפצעו באורח קשה. 314 ילדים נפגעו בתאונות דרכים בעיר בעשור האחרון, מתוכם הרוג אחד שניים ו- 34 נפצעו באורח קשה.
עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת "אור ירוק": "מסוכן להיות ילד במדינת ישראל. בכל שנה כיתת לימוד שלמה נמחקת מנוף חיינו. אסור לנו לקבל באדישות את הנתונים הקשים הללו כאילו מדובר בגזירת גורל. אין דבר שיותר יקר לנו מהילדים שלנו ולכן במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים להוביל תכנית לצמצום ההיפגעות שלהם בכבישים. רוב הילדים נהרגים כהולכי רגל ולכן להפחתת מהירות הנסיעה יש חשיבות מכרעת ביכולת שלהם לשרוד תאונה או ביכולת של הנהג לעצור בזמן חירום. ברחובות הסמוכים לבתי ספר, גני ילדים ופארקים ציבוריים יש למתן את מהירות הנסיעה, זו האחריות של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים וראשי הערים. בפעולות פשוטות וזולות ניתן למנוע את הפגיעה הבאה בילד".
בעמותת "אור ירוק" מזכירים לכולנו שילדים הם קבוצה פגיעה של משתמשי דרך, פעמים רבות חסרי כישורים ויכולת להבנה מלאה של כללי ההתנהגות בדרך. האחריות על ביטחונם, כמו בתחומים רבים אחרים, מוטלת על כתפינו. בעמותה ממליצים להפחית את מהירות הנסיעה המרבית המותרת בסביבת בתי ספר ובאזורי מגורים, לבנות ולפתח אזורי משחק בטוחים, לשפר את רמת הבטיחות בדרכים המובילות לבתי הספר ולבצע הפרדות פיזיות של תנועת כלי רכב דו-גלגליים.
כדי להגן על ילדים בכל הגילאים יש לשקוד על פיתוח התקני ריסון המותאמים לגובה ולמשקל הילד – מושבי בטיחות ובוסטרים. יש לבצע אכיפה של חבישת קסדות בקרב רוכבי אופניים יחד עם ליווי הסברתי. חשוב להקפיד על קיום חינוך לזהירות בדרכים במערכת החינוך בכל הגילים. לחינוך לזהירות בדרכים בגילאים הצעירים יש חשיבות רבה בהטמעת הרגלי התנהגות דרך בטוחה, שישרתו את הילדים בכל חייהם. כלל ההמלצות מקבלות משנה תוקף כשמדובר באוכלוסייה הלא-יהודית. אכיפה משמעותית, הסברה, הכשרה וחינוך לבטיחות בדרכים, הם גורמי מפתח בהקשר זה. הכרחי לנקוט פעולה מיידית ונמרצת לשיפור הבטיחות במגזר הלא-יהודי בכלל, ובקרב ילדים בפרט.
תגובות