מפת המטרו, באדיבות נת"ע
מפת המטרו, באדיבות נת"ע

אושר סופית תוואי המטרו. זו המפה המלאה

בכך הושלם התכנון של פרויקט התחבורה הגדול והמורכב ביותר בישראל, הכולל 150 ק"מ של מנהרות תת-קרקעיות ו-109 תחנות. כל הפרטים

פורסם בתאריך: 1.1.25 08:37

פרויקט המטרו בגוש דן ממשיך להתקדם: הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל), בראשות הרב נתן אלנתן, אישרה פה אחד את המקטע האחרון בפרויקט המטרו של גוש דן – M1 צפון (תת"ל 101/ ג). בכך הושלם התכנון של פרויקט התחבורה הגדול והמורכב ביותר במדינת ישראל, הכולל 150 ק"מ של מנהרות תת-קרקעיות ו-109 תחנות.

אורך מקטע M1 צפון הוא כ-28 ק"מ, והוא יחבר את כפר סבא ורעננה למרכז המטרופולין, דרך הרצליה, הוד השרון ורמת השרון. לאורך המקטע מתוכננות 20 תחנות, והוא יאפשר גישה מהירה ונוחה למרכזי התעסוקה, התרבות והפנאי במרכז גוש דן ובכך להקל משמעותית על עומסי התנועה באזור. מקטע M1 כולו (הכחול) מחבר בין רעננה וכפר סבא בצפון ועד רחובות בדרום, דרך הערים תל אביב, חולון, ראשון לציון ונס ציונה. המקטע ישתרע על פני 85 ק"מ, יכלול בסך הכל 62 תחנות וצפויים לנסוע בו כמיליון נוסעים ביום.

בפרויקט הענק עוד שני מקטעים: מקטע M2 (האדום) יחבר בין בית החולים וולפסון בחולון דרך תל אביב, בני ברק, פתח תקווה ועד אזור התעשייה סגולה בפתח תקווה. אורכו של המקטע יהיה 26 ק"מ, הוא יכלול 22 תחנות וצפויים לנסוע בו כ- 540 אלף נוסעים ביום. מקטע M3 (הצהוב) יהיה בצורת האות ח' על צידה ויחבר בין בת-ים במערב ועד נתב"ג במזרח ומשם צפונה דרך בקעת אונו, תל השומר, פתח תקווה ואז דרך קרית שאול, גלילות וסיומו באזור התעשייה של הרצליה. המקטע ישתרע על פני 39 ק"מ, יכלול 25 תחנות וצפויים לנסוע בו כ- 480 אלף נוסעים בשנה.

מפת המטרו, באדיבות נת"ע

מפת המטרו, באדיבות נת"ע

בסך הכל מערכת המטרו צפויה לייצר כ- 450 מיליון נסיעות בשנה (כ-2 מיליון נוסעים ביום). כעת, עם אישור המקטע האחרון, יחל שלב התכנון המפורט של כלל מערכת המטרו. לאחר האישור השבוע, חברת נת"ע תתחיל תיאום עם רשות הרישוי הארצית במינהל התכנון לטובת הוצאת היתרים הן עבור עבודות מוקדמות לקידום זמינות והן לטובת העתקת תשתיות.

אלו הסוגיות המרכזיות שבהן הכריעה הוועדה:

מיקום תחנת "רעננה מערב": לאחר שהוועדה בחנה חלופות שונות למיקום התחנה, תוך התייחסות להשגות שהוגשו על ידי עיריית רעננה ותושבים, החליטה הוועדה כי היא תוסט במעט צפונה, כדי לתת מענה הן לממשק עם תחנת הרכבת הכבדה הקיימת וכן לבית החולים "לוינשטיין".

מיקום הדפו: בדיון בדצמבר 2023 הכריעה הות"ל בסוגיית הדפו, וקבעה כי יש להשאירו במיקום הנוכחי בסמוך לכפר סבא, ולא למקמו בסמוך לטירה, וזאת כדי למנוע עיכוב משמעותי בהקמת המקטע הצפוני של המטרו.

חיבור למסילה המזרחית: לאחר ששמעה מנציגת שרת התחבורה את תכנית העבודה לבחינת קידום התוכנית ביחס להארכת קו המטרו לכיוון מזרח עד למסילה המזרחית כולל החיבור בין רעננה לכפר סבא, הוועדה רשמה בפניה כי הצפי להצגת תכנון ראשוני של התוואי הינו לחודש דצמבר 2025.

בנת"ע מסבירים כי מערכת המטרו תצטרף למערכת הרכבת הקלה בגוש דן, הכוללת את הקו האדום שכבר פועל בהצלחה, ואת קווי הרכבת הקלה הנוספים הנמצאים כעת בשלבי ביצוע. מדובר בנדבך חשוב בשיפור התחבורה הציבורית בישראל, שיאפשר למדינה להיות בשורה אחת עם שאר מדינות המערב בהן קיימות מערכות מטרו מתקדמות. הוועדה, שבחנה את התוכנית ואת ההשגות שהוגשו לה, קיבלה החלטה לאשר את התוואי המוצע, תוך ביצוע מספר עדכונים, לרבות צמצום הריסת מבנים, צמצום ושינוי מיקום של אתרי התארגנות, וזאת על מנת להקטין ככל הניתן את הפגיעה בקניין.

יו"ר מטה התכנון הלאומי ויו"ר הות"ל, הרב נתן אלנתן: "מדובר ביום היסטורי למדינת ישראל. מדינת ישראל מצטרפת לשורה של מדינות עם מערכת הסעת המונים איכותית. מערכת המטרו של גוש דן תשנה את פני המטרופולין ותשפר משמעותית את חיי מיליוני תושבים. תכניות המטרו מהוות את הבסיס לפיתוח אורבני במטרופולין תל אביב".

מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח: "מינהל התכנון פועל כדי לקדם מערכת תחבורה ציבורית איכותית במדינת ישראל. אחרי הרכבת הכבדה והרכבת הקלה, אישרנו נדבך נוסף במערכת הסעת ההמונים – המטרו. נדבך זה ישלים רשת תחבורה מתקדמת ואיכותית שתפחית את עומסי התנועה במטרופולין תל אביב ותשפר את איכות חיי התושבים. לצד תכנון תוואי המטרו, אנו מקדמים מהלך משלים למרחב האורבני של תחנות המטרו (תמ"א 70) שישלב מגורים, תעסוקה, מסחר ופנאי. אנו נתחיל את שלב התכנון המפורט שיקרב אותנו צעד נוסף לקראת הקמת המערכת".

תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר